Auto zza granicy- błogosławieństwo czy przekleństwo?

Zakup samochodu jest decyzją, którą należy podjąć racjonalnie, rozważając wszystkie za i przeciw. Coraz częściej Polacy są zwolennikami zakupu samochodów sprowadzanych zza granicy. Warto inwestować w samochód z importu? A może lepiej wspierać polski rynek motoryzacyjny? Odkrywamy przed Wami wszelkie tajemnice inwestycji motoryzacyjnych.

RS1882_iStock_000009124843XSmallCoraz więcej zagraniczniaków

Sprowadzamy coraz więcej samochodów. Tegoroczne dane z lipca mówią o nawet o 68.050 zagranicznych pojazdach, które zyskały polskich właścicieli. Jest to spory procent kupionych przez Polaków aut w roku 2014. Najczęściej auta kupujemy za gotówkę lub korzystamy z leasingów samochodów osobowych.  Dlaczego?

Różnice bywają rażące

Ceny samochodów w Niemczech oraz tych samych modeli w Polsce znacznie różnią się od siebie.

Samochód cena w Niemczech cena w Polsce (sprowadzonych) różnica
Audi A8
4.0 TDI 275 KM
105 000 km 
15 000 Euro (62 700 zł) 49 800 zł 12 900 zł
Bentley Continental
GT 6.0 V12 2007 r.
120 000 km 
57 000 Euro (238 260 zł) 210 000 zł 28 260 zł
BMW 520 e34
1990 r.
140 000 km 
3000 Euro (12 500 zł) 9 500 zł 3 000 zł
BMW 530d e60
2005 r.
140 000 km 
13 000 Euro (54 340 zł) 35 000 zł 19 340 zł
Honda Civic 1.4 iS 3d
2000 rok
95 000 km 
3000 Euro (12 500 zł) 7 000 zł 5 500 zł
Honda S2000
2003 r.
140 000 km 
12000 Euro (50 160 zł) 45 000 zł 5 160 zł
Mercedes-Benz 320 CDI
2005 r.
140000 km 
12000 Euro (50 160 zł) 41 000 zł 9 160 zł
Nissan 350 Z
2005 r.
80 000 km 
15 000 Euro (62 700 zł) 50 000 12 700 zł
VW Golf V 1.9 TDI
105 KM
2008 r.
140 000 km
7400 Euro (31 000 zł) 28 000 zł 3 000 zł

Źródło: http://mojafirma.infor.pl

Dlaczego tak się dzieje? Otóż samochody u polskich dealerów często mają o wiele wyższy przebieg niż na papierze lub są po wypadku, co zdecydowanie obniża ich wartość. Takie fakty dla potencjalnego klienta nie są widoczne na pierwszy rzut oka, a dobrze wyglądający samochód to połowa sukcesu dla sprzedawcy.

Taniej nie znaczy wydajniej

Zagraniczne samochody o dużym przebiegu i stażu użytkowania nie są wysoko cenione przez ich właścicieli, dlatego sprzedają je po niewygórowanych cenach, warto jednak wziąć poprawkę na to, że samochód, którego przebieg to 300 000km ma o wiele niższą żywotność od tego, który przejechał 150 000km. Tani importowany samochód zazwyczaj swoją cenę zawdzięcza dwóm powodom albo temu, że jest powypadkowy lub ma poważną wadę techniczną. Auto z większym kilometrażem na liczniku jest bardziej podatne na wszelkiego rodzaju awarie, które są dodatkową inwestycją często przewyższającą wartość jego ceny zakupu.

Dobre, bo polskie?

Jak na ich tle mają się samochody produkowane i jeżdżące w Polsce? Zdecydowanie są użytkowane w warunkach bardziej ekstremalnych, ze względu na stan polskich dróg oraz kulturę jazdy, ale o wiele łatwiej jest dogadać się z bezpośrednim właścicielem na temat stanu samochodu i przede wszystkim nie trzeba trudzić się tłumaczeniem papierów własnościowych, podatkiem itp.

Jakie auto wybrać? Pewniejszym gruntem jest pozostanie przy polskich właścicielach i producentach, ponieważ części oraz serwisowanie będzie kosztowało mniej trudu niż w przypadku aut importowanych, jeśli jednak wolicie zagraniczną jakość, powinniście na spokojnie podjąć decyzję, analizując wszystkie „za” i „przeciw”.