Kieruj się wyobraźnią – czyli nie samą tragedią człowiek żyje

„Idzie wiosna. Będą warzywa”, „Gwóźdź do trumny”, „Twoja śmierć dotyka nie tylko ciebie” – to prowokujące slogany kampanii społecznych motywujących kierowców do większej rozwagi za kółkiem. Czy są one skuteczne? Czy kampania społeczna musi epatować szokiem, tragedią i strachem, aby osiągnąć swój cel? Czy dramat w ogóle robi na odbiorcy jeszcze jakieś wrażenie?

Okazuje się, że kampanie społeczne, mające na celu wzmocnienie społecznej świadomości związanej z bezpieczeństwem i odpowiedzialnością, nie muszą korzystać z najczarniejszych scenariuszy, by spełnić swoją misję – zmianę nawyków odbiorców. Wie o tym LINK4, firma ubezpieczeniowa, która zamiast straszyć klientów patetycznymi hasłami, motywuje odbiorców do zmiany postaw i dopinguje ich w tej zmianie.

Wystarczy, że „Kierujesz się wyobraźnią”…

LINK4 poprzez serię „Kieruj się wyobraźnią” motywuje odbiorców do zmiany ich nawyków w każdej dziedzinie życia – za kółkiem, w domu, w podróży, na spacerze. Zawsze bowiem może przydarzyć nam się przysłowiowy pech, nie wszystko możemy z góry przewidzieć, a więc na wszystko powinniśmy być przygotowani. To właśnie chce uświadomić LINK4 swoim klientom. Jednocześnie nie straszy ich i nie grozi palcem, nie przeraża wizją śmierci i nie dramatyzuje. Nie krytykuje klientów, zarzucając im nierozwagę. Ubezpieczyciel po prostu w przyjazny sposób ostrzega, wyznając filozofię, że „przezorny zawsze ubezpieczony”. I tak, LINK4 na Facebooku doradza klientom: „kieruj się wyobraźnią, prowadząc w jesiennych warunkach”, „kieruj się wyobraźnią na stoku”, „kieruj się wyobraźnią w święta”, „kieruj się wyobraźnią podczas podróży”. Swe porady następnie tłumaczy, wyjaśniając, co może stać się podczas każdej z tych czynności (np. „czy wiesz, że w przypadku zwarcia lampek choinkowych wystarczą trzy minuty, aby zapalił się cały pokój?”). LINK4 wciela się więc w rolę tzw. „wujka dobrej rady” , którego cenne wskazówki są jednocześnie afirmatywnie sugestywne i pozytywnie motywujące do zmiany nawyków. A wszystko to utrzymane w żartobliwym, acz troskliwym tonie.

…Ale do wyobraźni dodaj trochę praktyki

LINK4 korzysta z komplementarnych narzędzi, wspierających kampanię „Kieruj się wyobraźnią”. Na kanale YouTube towarzystwa ubezpieczeniowego znajdują się liczne materiały video, zawierające wskazówki dotyczące bezpiecznej jazdy i technik jazdy w określonych warunkach. Ubezpieczyciel uczy m.in. „jak zachować się podczas hamowania na zakręcie”, „jak omijać przeszkody na drodze”, „jak prawidłowo trzymać ręce na kierownicy” czy „jak ustawić fotel w samochodzie”. Cenna wiedza? A jakże! LINK4 zadbało też o komfort swoich klientów podczas prowadzenia samochodu i podjęło współpracę z producentem NaviExpert, dzięki czemu popularna nawigacja ocenia płynność jazdy, liczbę gwałtownych hamowań oraz przejechany dystans. Za bezpieczną jazdę kierowcy otrzymują punkty, które mogą wymienić na nagrody.

Zarówno instytucje publiczne, jak i firmy komercyjne regularnie dbają o to, by zwiększać świadomość społeczną w zakresie bezpieczeństwa. Motywowanie odbiorców do zachowywania większej ostrożności i rozwagi na co dzień nie zawsze jest jednak zadaniem prostym. Być może receptą na sukces są właśnie pozytywne komunikaty, które zamiast przerażać – mobilizują, a zamiast przygnębiać– dopingują. A zatem – w ramach dopingu i inspiracji – my również polecamy: „Kieruj się wyobraźnią!”.